NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
هُدْبَةُ
بْنُ خَالِدٍ
حَدَّثَنَا
هَمَّامُ
بْنُ يَحْيَى
عَنْ
قَتَادَةَ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ آدَمَ
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ لَيْسَ
بَيْنِي
وَبَيْنَهُ
نَبِيٌّ
يَعْنِي
عِيسَى وَإِنَّهُ
نَازِلٌ
فَإِذَا
رَأَيْتُمُوهُ
فَاعْرِفُوهُ
رَجُلٌ
مَرْبُوعٌ
إِلَى الْحُمْرَةِ
وَالْبَيَاضِ
بَيْنَ
مُمَصَّرَتَيْنِ
كَأَنَّ
رَأْسَهُ
يَقْطُرُ
وَإِنْ لَمْ
يُصِبْهُ
بَلَلٌ فَيُقَاتِلُ
النَّاسَ
عَلَى
الْإِسْلَامِ
فَيَدُقُّ
الصَّلِيبَ
وَيَقْتُلُ
الْخِنْزِيرَ
وَيَضَعُ
الْجِزْيَةَ
وَيُهْلِكُ اللَّهُ
فِي
زَمَانِهِ
الْمِلَلَ
كُلَّهَا إِلَّا
الْإِسْلَامَ
وَيُهْلِكُ
الْمَسِيحَ
الدَّجَّالَ
فَيَمْكُثُ
فِي
الْأَرْضِ
أَرْبَعِينَ
سَنَةً ثُمَّ
يُتَوَفَّى
فَيُصَلِّي
عَلَيْهِ الْمُسْلِمُونَ
Ebû Hureyre (r.a)'den
rivayet edildiğine göre: Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Benimle onun -yani
İsa (A.S.)'ın- arasında peygamber yoktur ve o mutlaka inecektir. Onu gördüğünüz
zaman, tanıyınız; o, orta boylu, kırmızıya çalan beyaz benizli, bir adamdır.
Sarımtırak renkte iki elbise içerisinde olacaktır. Başına bir ıslaklık değmese
de (sanki yıkanmış gibi) damlalı olacaktır, (başından sular damlayacaktır)
İslam adına insanlarla savaşacak, Haç'ı kıracak domuzu öldürecek ve cizyeyi
kaldıracaktır. Onun zamanında Allah islam'ın dışındaki tüm dinleri iptal eder.
İsa (A.S.) Mesih Deccal'i öldürecek ve yeryüzünde kırk sene kalacaktır. Sonra
vefat edecek ve müslümanlar namazını kılacaklardır.
İzah:
Sadece Ebu Davut
rivayet etmiştir.
Hadisi şerif Deccal'den
ziyâde Hz. İsa (a.s)'nın inmesi ile ilgilidir_ Dana önce de işaret edildiği
gibi Hz. Isa yeryüzüne inecek, tüm insanları tek bir dinde birleştirecek ve
Deccal'i öldürecektir. Bu, Hz. Muhammed (s.a.v.)'in son Nebi oluşu kcyfiyLne
ters Çünkü Hz. İsa bir Nebi olarak yeni bir şeriat getirmeyecek Hz.
Mü-hammed'in şeriatını uygulayacak, onunla hükmedecektir. Yani Hz. Muhammed'e
ümmet olacaktır. Nitekim Rasûlullah (s.a.v.) bir hadisinde "Eğer Musa sağ
olsaydı ancak benim tabilerimden olurdu" buyurmuştur.
Hz. İsa yeni bir şeriat
getirmeyeceğine göre, İslam'ın teklifleri kalkmayacak devam edecektir.
Kurtubî'nin dediğine göre Hz. İsa indiği zaman, müslümanlar üzerinde ondan
başka sultan, imam, hakim ve müftı olmayacaktır. Zaten Allah yeryüzünden ilmi
çekip almış olacaktır. Hz. İsa, İslam-dininden ihtiyacı olan ilimleri,
Allah'ın emri ile gökyüzünde öğrenmiş bir vaziyette inecektir. İsa bunu
söyleyince insanîar onun etrafında toplanacaklar ve onu kendilerine hakem
seçeceklerdir.
Suyûtî ise, yeryüzünde
ilmin ve ulemânın kalmayacağı görüşüne karşı çıkar, devamlı olarak yeryüzünde
İslâm ulemasının bulunacağını ancak kendisine baş vurulacak büyük imamın Hz.
İsa olacağını söyler.
Hadiste, Hz. İsa'nın
kolayca tanınması için bazı özellikleri anlatılmak-ta've yapacağı bazı şeyler
sözkonusu edilmektedir. Buna göre.Hz, İsa orta boylu, kırmızıya çalar-beyaz
benizli olacaktır. Üzerinde hafif sarıya çalan iki elbise bulunacaktır. Temiz
ve parlak olduğu için başım ıslatmadığı halde sanki ıslatılmış gibi damlalar
olacaktır.
Hz. İsa'nın yapacağı
bazı şeyler de şunlardır:
1- Haç'ı kıracaktır:
Şerhu's-sünne'de, bundan maksadın hristiyanlığı iptal edip, İslam dini ile
hükmetmesi olduğunu söyler.
2- Domuzu öldürecektir.
Yani domuz sahibi olmayı ve yemeyi yasaklayarak, öldürülmesini mubah
görecektir.
3- Cizyeyi
kaldıracaktır: Alimler bu konuyu üç ayrı yolla izah etmişlerdir:
a) Ehl-i kitabı İslama
girmeye mecbur tutacak, onların cizye vererek dinlerinde kalınlarına izin
vermeyecektir. Müslüman olmayanları da öldürecektir. Bu izah, Hattabi'ye
aittir. Nevevi'nin görüşü de bu istikamettedir. Nevevi, cizyeyi kaldırmanın,
bizim dinimizin kabul ettiği bir hükmün neshi olmadığını çünkü cizyenin
meşruiyeti hükmünün Hz. İsa'nın nüzulüne kadar devam etmekle kayıtlı olduğunu
söyler.
b) Kendisine cizye
mükellefiyeti konulacak zımmî kalmayacaktır. Yani, müslümanlar zenginleşecek,
ziinmîlerin cizye vermesine ihtiyaç duyulmayacaktır. Çünkü cizye müslümanlarm
maslahatlarına,sarfedilmek için konulur. Buna ihtiyaç duyulmayınca, cizye de
alınmaz. Bu görüş Nihaye sahibine aittir.
c) Kadı Iyaz'ın
bildirdiğine göre, cizyenin vaz'mdan maksadın; cizyeyi kaldırmak değil, cizye
koymak olması muhtemeldir. Yani bu görüşe göre Hz. İsa hiç bir taviz vermeden
herkesten cizye alacak bu yüzden mal mülk çoğalacaktır.
4- Hz. İsa Deccal'i
öldürecektir: Bu konu daha önce izah edilmişti. Daha sonra, hadiste, Hz.
İsa'nın kırk sene yaşayacağı ve sonra vefat edeceği bildirilmektedir. Müslim'in
Abdullah b. Amr'dan rivayetinde Hz. İsa'nın yedi sene kalacağı ifade
edilmektedir. Imadu'd-din b. Kesir bu iki rivayet arasında bir çelişki olduğunu
söyledikten sonra bu çelişkiyi şöyle giderir: "Bu yedi yıl, Hz. İsa'nın
indikten sonraki ikâmetine hamledilir. Bu, daha semaya yükseltilmeden önce
dünyada geçen otuz üç yıla ilave edilir ve toplam kırk yıl eder. Hz. İsa'nın
semaya yükseltilmeden önceki yaşı meşhur görüşe göre otuz üçtür."
Üzerinde durduğumuz
hadis Hz. İsa'nın ineceğine açıkça delâlet etmektedir. Ehl-i sünnete göre Hz.
İsa sağ olarak ve kendi aslî unsuru ile inecektir. Bazı Mutezîlîlerle bazı
Cehmiler Hz. İsa'nın inmeyeceğini söylerler ve görüşlerini Hz. Nebiin
Hatemü'l- Enbiya olduğunu bildiren ayet ile takviyeye çalışırlar. Ancak
yukarıda da işaret ettiğimiz gibi, Hz. İsa yeni bir Nebi olarak inmeyeceği için
onun inmesi bu ayete zıt düşmez. Hz. Nebiden, İsa'nın ineceğine işaret eden
birçok hadis gelmiştir. Şevkâni Hz. İsa, Deccal ve Mehdî konusunu incelediği
et-Tev-hidfl tevaturi mâ câefi'l - ehadisfi'l-Mehdi ve'd-Deccal ve'l-Mesih adındaki
risalesinde, Hz.İsa'nm ineceğini bildiren yirmi dokuz hadis nakleder ve
bunların tevatür derecesinde olduğunu söyler.